søndag 1. februar 2009

INSOMNIA?


Har du problemer med å sove? Kanskje ikke alltid, men av og til? Jeg har lenge tenkt på å lage et insomnia innlegg, med mine tips til hvordan du kan nyte natte timene - for alle trenger faktisk skjønnhetsøvnen sin ;)

- Personer som alltid sover for lite om natten, glemmer hva det vil si å være fullstendig uthvilt, sier Robert Rosenberg, medisinsk direktør ved Sleep Disorders Center of Prescott Valley i Arizona til Newsweek.

Verdt å vite er det kanskje også at en person som sover mindre enn syv timer hver natt fungerer like dårlig som en som ikke har sovet på 1-3 dager, ifølge forskning publisert i tidsskriftet The Journal of Clinical Sleep Medicine.

Personlig har jeg så godt som aldri problemer med å sove, både moren min og Lars kaller meg for et murmeldyr ..rett og slett fordi jeg -elsker- å sove. Og hvis jeg først møter et sove hinder, så bruker en eller fler av mine egne råd for å kunne sovne.

- Legg et par dråper av lavendel ekstrakt, helst eterisk olje, på puta før du legger deg (på L'Occitane selges det en egen Lavender Pillow Spray som egner seg flott, funker ellers helt fint å bruke ren eterisk olje av lavendel). Som kjent er lavendel veldig beroligende, og tro meg etter å ha benyttet denne blomsten i utallige massasjer vet jeg at det er effektivt.

- Magnesium er noe oss nordmenn har stor mangel av, og noe vi alle burde skjerpe oss med. Magnesium er nemlig med på å bekjempe muskelkramper/rykninger, stabiliserer muskelsammentrekninger og hjelper ved hodepine/migrene. Men dette kosttilskuddet har en annen effektiv virkning på kroppen - magnesium gjør deg trøtt. Det passer derfor ypperlig å ta 2-3 tabletter en halvtimes tid før man legger seg, tro meg du vil føle deg klar for senga pluss at du slår to fluer i en smekk ..absolutt verdt å gjøre.

- Som Spa-terapeut er jeg veldig opptatt av å finne riktig musikk til riktig anledning/massasje. Og det finnes faktisk musikk for å kunne sovne også! Vidunderet heter SleepStream, og er hovedsaklig laget for iPhone, men det går også ann å laste ned til iTunes og iPod via den siden her http://www.explosiveapps.com/contact/
Det var Lars som satte det på når vi skulle sove for et par dager siden, og begge to sovnet som to steiner etter ca 10/15min, og begge våknet med den beste energien på lenge. Veldig beroligende og deilig. Vær obs på at det muligens kommer noen lyder som du synes er litt irriterende (feks fugleskrik), men ikke slå det av, det er en del av prossessen ..og tro meg du sovner til slutt!

- Sist men ikke minst anbefaler jeg at du prøver å drikke kamomille te (uten koffein vel og merke), dette virker beroligende på deg og vil hjelpe deg med å slappe av. Man kan jo absolutt også prøve seg på organisk urte te, en god blanding av diverse bær, urter og aromastoffer som vil få deg søvning. Denne teen, og mange andre, kan fåes kjøpt her http://www.tesiden.no/hovedside/organisk_te/organisk_urtete_avslapping_/

Man trenger jo ikke å benytte seg av alle disse tipsene hver gang man skal legge seg, men man kan variere litt, prøve seg frem og se hva som funker best for deg. Har veldige problemer med å sove anbefaler jeg at du kombinerer 2/3 av metodene (og da spesielt musikken).

Jeg håper dette kanskje vil hjelpe noen ..god søvn! ~_^

Ingen kommentarer: