tirsdag 27. desember 2011

34 uker

OM BARNET



Fosteret er i begynnelsen av denne uken 32 uker gammelt. Nå flyter det ikke lenger, men hviler i livmoren.

Øynene åpnes når fosteret er våkent, og lukkes når det sover. Øyefargen er vanligvis blå uansett hva som blir den endelige fargen fordi pigmenteringen ikke er ferdig ennå. Endelig utvikling av øyefarge krever at øyet blir utsatt for lys, og det kan ta flere uker etter fødselen før barnet får sin endelige øyefarge. Fingerneglene begynner nå å bli så lange at fosteret kan klore seg selv.

[fra babyverden]

Jeg har greid å bli syk ..hurra. Det er virkelig kjempe gøy å både være høygravid og forkjøla på samme tid. Det er vel ikke så mange andre å skylde på enn meg selv, når jeg absolutt insisterer på å lufte leiligheten hele tiden ..men det er jo så fantastisk godt med frisk luft! Det er vel en kombinasjon av litt vel mye frisk luft og det faktum at Lars var griseforkjøla forrige uke ..men jeg som har hatt så bra immunforsvar hele svangerskapet, typisk at man skal bli syk NÅ. Hmpf.

Merker jeg holder på å bli litt gal ..er fryktelig lei av både senga og leiligheten vår nå. Jeg orker så utrolig lite om gangen, og merker at det blir verre for hver dag som går. Det er så mye jeg har lyst til å gjøre, men som jeg så absolutt ikke orker. Ser jo selvfølgelig positivt på det som skjer, nærmer seg slutten nå (selv om 2mnd med svært lite aktivitet egentlig ikke går så veldig fort) og gleder meg veldig til å ha lille Andrea i armene! Men å gå gravid er virkelig ingen dans på roser, og jeg vil heller være ærlig enn å late som om alt er som å sveve på en rosa sky.

Andrea er fortsatt veldig aktiv. Hun har begynt å finne frem til ribbeina, og det er ikke så fryktelig deilig ..men det kunne for all del ha vært verre. Hun stikker ut den lille rumpa si hele tiden <3 og sparker pappa'n sin i ryggen. Merker hun har mye mindre plass nå, men hun gjør det beste ut av det. Også ligger hun med hodet ned mot bekkenet, det har både legen og jordmor sagt. Flink da.

Det begynner å nærme seg ..ja tenk det! Om MAKS 8 uker er jeg mamma. Oi. Om maks 8 uker er det fødsel ..det bringer frem mange ulike følelser. Den 19. januar skal vi på fødselssamtale med jordmor. Alt blir plutselig veldig virkelig. Vi skal bli en liten familie!

Ingen kommentarer: