søndag 13. november 2011

MARIE ANTIONETTE



Har jeg fortalt at jeg elsker kjoler fra 1700 - 1900 tallet? Skulle ønske jeg kunne gå i slike kjoler til hverdags ..eller i det minste til fest. Drømmer meg bort i det flotte stoffet, snittet, broderingene, mønsteret, silhuetten, fargene, detaljene, elegansen ..og ikke minst alt det harde arbeidet bak hver eneste kjole.
Jeg elsker også palassene og husene fra disse århundrene, alt interiøret ..fra gulvtepper til kandelabrer til pyntegjenstander. Og hagene! Alle vakre blomster, hekker og busker, fontener, bekker og fuglebad. Åååh. Og hva med skoene, de pompøse skoene! Smykkene skal jeg ikke begynne å snakke om engang ..

Jeg drømmer meg bort totalt når jeg ser på filmer fra denne tiden. Alt er så romantisk. Alle er så høflige og flotte. Selvfølgelig var det også stor fattigdom, men til og med den har sin enorme sjarm. Skulle ønske jeg hadde en tidsmaskin.

Har nettopp sett Marie Antoinette filmen nok en gang. Den er naiv og fryktløs. Uten den brutale avsluttningen fra det ekte liv, der hun blir fengslet og drept. Noe jeg synes er litt fint i denne sammenhengen, for da får man lov til å drømme seg ordentlig bort. Klart at hun levde et veldig spesielt liv med materialistisk realisme ..og at hun innerst inne var en ganske så trist og ensom personlighet. Men ja, jeg elsker det å kunne bare drømme seg bort, og få en liten smakebit av hvordan livet hennes var.








Filmen i seg selv er jo langt ifra storslagen. Men den har nok av smågodt for øyet, og hadde det ikke vært for det så hadde den vel heller ikke blitt noe særlig populær. Den ble vel igrunn laget spesielt for å vise frem den pompøse og barnslige siden av Marie Antoinette - og det har de jo greid helt fint. Noen ganger er det kos med sånne filmer, som egentlig har en dyster sannhet men som fokuserer på det useriøse. Jeg er ihvertfall veldig glad for at når jeg skal føde står det ikke en gjeng med mennesker rundt senga mi og følger med ..OG jeg er også veldig glad og takknemlig for at jeg selv kunne velge hvem jeg ønsket å være sammen med, og få barn med. Det kan umulig være lett å bli giftet bort til en total fremmed.

Ok. Natta!

Ingen kommentarer: