mandag 14. november 2011

STREKKMERKER


Det er en ting som irriterer meg i gravidverden (ok det er vel ikke bare EN ting, men ihvertfall ..), dvs jeg blir litt provosert da. Ikke sånn alt for mye, for jeg gidder rett og slett ikke å bry meg for mye om ditt & datt, men ettersom jeg har en utdannelse som kan relateres til dette her så blir jeg litt gal i hodet av og til. Derfor bestemte jeg meg for å skrible om det. Sånn en gang for alle, and then it's out there :D

Jo men det er nemlig sånn at det er maange som tror at å smøre seg med div oljer og kremer vil motvirke strekkmerker. Det er ikke så rart at det er mange som tror det, for når de skal ut og handle gravidting så får de varme anbefalinger om dyre mirakelkremer som visstnok skal forhindre disse merkene. Det er utrolig deilig å smøre magen når man er gravid, det gjør at det klør mindre, huden blir mykere og det blir ikke så ubehagelig når huden strekkes mer og mer. Men strekkmerker bryr seg hverken om dyre kremer, oljer eller hvor ofte du gidder å smøre deg. De kommer av at huden blir strukket i et hastigere tempo enn normalt (de dukker også opp om man legger på seg litt mye litt for fort eller ved ekstremt vekttap), det er ikke alle som får merker og det er ikke fordi disse menneskene har vært superflinke til å smøre seg. Hormoner, gener og hvor tykk/sterk huden din er avgjør rett og slett om det ligger patent hos deg eller ikke. Det er altså ikke avvhengig av hverken kremer eller oljer.

Fakta ~ 90% av gravide kvinner vil få strekkmerker.
Sitat fra Professor og overlege ved hudavdelingen på Rikshospitalet, Cato Mørk ~ "strekkmerker kan ikke forebygges. Når huden har blitt strukket langt ut over lengre tid vil fibrene aldri trekke seg sammen igjen."

Det verste jeg vet er når jeg selv er ute og handler, eller har vært på en deilig massasje også prøver de å selge meg en krem ved å si at den motvirker strekkmerker. Enten så har de absolutt null peiling selv og har blitt hjernevaska av bedriften de jobber for, eller så står de og lyver til deg fordi de vil ha mersalg og øke snittsalget sitt. Grrr.

Personlig smører jeg magen min etter hver dusj, og det uten en tanke om å motvirke strekkmerker. Jeg smører meg fordi det er utrolig deilig, og fordi huden føles mindre irritert ut. Enkelt og greit. Jeg synes folk burde bruke mindre tid på å bekymre seg for disse merkene, og heller ta det som et minne og skjønnhetsstempel etter et 9 måneder langt svangerskap.
LOVE YOUR STRETCHMARKS!

2 kommentarer:

Tiril Johansen sa...

Sier seg jo egentlig selv, om folk tenker litt etter.. Men man blir jo en smule desperat etterhvert, jeg har iallefall vært det selv :p Men nå bryr jeg meg ikke, og tenker ikke noe mer over de merkene jeg har. De er der av en god grunn :) ♥

Elin sa...

ja ikke sant, det er noe alle burde være stolte over ..selv om det kanskje tar litt tid å akkseptere det <3